Как модата променя света?

Модата е неизменна част от ежедневието на съвременния човек. Независимо от своя пол или локация, всички ние споделяме общи емоции и стремеж към стилна визия.

Облеклото е първия елемент от нашата личност, който забелязват околните. То е и често срещан похват за себеизява, очертаващ профила на нашата идентичност.

За съжаление обаче забелязвам, че в България се знае твърде малко за “тъмната” страна на този отрасъл и нейното влияние върху природата, а оттам – и върху самите нас. По тази причина реших да ви споделя някои факти, които се надявам да помогнат да видите цялата картина.

Смятам, че така ще можем да станем по-информирани, добри и съвестни потребители и хора като цяло.

Тази статия е специално за онази по-голяма част от обществото, която продължава да се отнася лекомислено относно темата за все по-мащабното ни негативно влияние върху природата, но истински страда от поскъпването на любимата спирала за мигли или леко киселия вкус на тазгодишната им винена продукция. 

Истината е, че всички ние не сме чак толкова различни. Една от общите ни потребности е да сме харесвани, желани и красиви. А един от по-бързите и лесни начини за това са дрехите.

Дрехите и като цяло модата са един от основните отрасли, който спешно се нуждае от нашето внимание и преосмисляне на цялостната си философия. Незабавната преориентация към по-здравословен и екосъобразен бизнес подход е единственият модел, който ще е приемлив в бъдеще.

Това е отдавна възприета и развивана концепция в чужбина, и особено в Скандинавските страни. Защото всички предлагат дрехи, но малцина са тези, които са вложили емоция, кауза и мисъл в продуктите си.

Моята цел е да помогна на хората да го разберат, приложат и разпространят и в България.

Ако смятате, че това са глупости и не ви засяга, то моля да отделите следващите 5 мин и да довършите статията, която вероятно (не) е за вас. Ако не ви хареса обещавам да отидем заедно до мола.

Предлагам да видим сега

как и защо модата се оказва сериозен източник на замърсяване?

Тя е един от главните отрасли, които замърсяват околната среда. В модната индустрия работят 300 милиона души по целия свят.

Производството и разпространението на повечето селскостопански култури, необходими за отрасъла, допринасят за различни форми на замърсяване на околната среда, включително замърсяване на водата, въздуха и почвата. 

Климатични промени

Модата е на 4-то място по отношение на въздействието си върху околната среда. 

Единствено строителството, транспортът и хранително-вкусовата промишленост имат по-голямо негативно въздействие. 

Всички тези отрасли трябва да се променят, за да изпълнят целите, определени в Парижкото споразумение през 2015 г. 

Чрез него 175 държави се съгласиха да работят за ограничаване на покачването на глобалната температура до под 2 градуса по Целзий. Сега ни остават само 11 години за намаляване на въглеродните емисии, ограничаване на глобалното повишаване на температурата или изправяне пред бедствие.

Стремеж към устойчивост

Целите за устойчиво развитие са универсален призив за действие за премахване на крайната бедност, намаляване на неравенството и защита на планетата.

Организацията на обединените нации (ООН) има за цел да постигнат тези цели до 2030 г. Съществуват 17 приоритетни точки за устойчиво развитие, които бяха единодушно приети от световните лидери на историческа среща на върха на ООН в Ню Йорк, състояла се през септември 2015 г.

С оглед постигането на въпросните цели, ООН се стреми да мобилизира. правителства, компании, организации и лица по целия свят за защита на планетата.

Нарастващо население

През последните 15 години производството на дрехи се разрасна значително, водено от възхода на “бързата мода” и нарастващото население на средната класа по целия свят.

До 2050 г. на Земята ще има 10 милиарда човека, за които следва да бъдат подсигурени храна и облекло. Ако този растеж продължи, както се очаква, общите продажби на дрехи ще достигнат 160 милиона тона през 2050 г. С други думи – 3 пъти над днешната им стойност. Това би означавало, че 26% от емисиите на CO2 се причиняват от модата, което е 10% в момента.

Модната индустрия ще бъде отговорна за добавянето на 22 милиона тона отпадъчни влакна в океаните.

“Бърза” мода

През последните 15 години производството и потреблението на облекло се удвоиха и средният потребител купува с 60% повече дрехи. “Бързата мода” ни предлага широка гама “ултра модерни” дрехи с ниско  до средно качество, които се произвеждат постоянно и съобразно модните трендове и сезонност. Нейната цел е да купуваме повече, а основен инструмент е мощна реклама и на пръв поглед изгодни цени.

Средната дреха се носи само седем пъти, преди да бъде изхвърлена. Това означава, че една торба боклук, пълен с текстил, се извозва всяка секунда и близо 3/5 от цялото облекло се изпраща за изгаряне или в сметища в рамките на една година. Потребителите купуват повече, отколкото им е необходимо или с други думи – налице е свръх консуматорство.

И така, да направим първата стъпка и да се запитаме: нуждаем ли се от всичко това?

Замърсяване на водите

За производството на един чифт дънки се използват до 8 000 литра вода (това е близо до 54 пълни вани).

След селското стопанство, боядисването на текстил е вторият най-голям замърсител на сладка вода в световен мащаб. 

Днес светът е изправен пред недостиг на питейна вода. Над милиард хора нямат достъп до безопасна вода. Затова, моля ви, следващият път спрете водата докато четкате зъбите си. Ще направите едно микро добро дело, от което ще се почувствате по-добре.

Токсични химикали

За отглеждането на памук се използват 2,5% от обработваемата земя в света. За неговото производство се влагат 16% от всички пестициди, използвани за изкуствено стимулиране успеха на реколтата. Употребата на опасни селскостопански химикали влияе върху здравето на работниците на полето и върху екосистемите, които са пряко засегнати от отровите. Токсичните химикали, свързани с производството на памук и други култури за шивашката промишленост, също замърсява реките, използвани за къпане и питейна вода.

Затова е изключително важно да започнем да се интересуваме и купуваме “правилният” памук, който е отглеждан при справедливи условия на труд, без генетично модифицирана намеса.

“Тъмната” страна

Според „Гардиън“ над 300 000 индийски производители на памук са се самоубили от 1995 г. насам. Причината е високата цена на гмо продукцията, която залива пазара в световен мащаб. Тя измества и вкарва в непосилен дълг обикновените производители на натурален памук.

Отрова за кожата

Кожата е най-големият орган на тялото. Следователно, изключително  важно да го предпазваме и да се отнасяме добре с него, за да ни служи подобаващо. Поради тази причина трябва да мислим за нещата, с които кожата ни влиза в пряк контакт всеки ден. Такъв пример е облеклото.

Без съмнение, най-добрите материи за нашата кожа са естествените, създадени от натурално отглеждани суровини, без токсични химикали. Повечето хора нямат представа, че облеклото им често е покрито с химикали, които могат да имат значително влияние върху човешкото здраве. Химикалите от дрехите, които носим, ​​навлизат в телата ни чрез нашата кожа. 

Това е особено важен фактор при грижата и отглеждането на бебетата.

CO2

Емисиите на парникови газове от производството на текстил са общо 1,2 милиарда тона CO2. Това е повече от сбора на всички международни полети и активности на корабоплаването.


Служители във фабриките

По-голямата част от хората, които правят дрехи за световния пазар, живеят в бедност, неспособни да задоволят някои от своите основни житейски потребности. Много от тях работят в опасни и мръсни условия, с много ниско заплащане.

През април 2013 г. в Дака, Бангладеш, осем-етажната фабрика за облекла, Рана Плаза, се срина, като уби 1129 работници. Шивашките работници платиха цената за евтино облекло, но най-лошото от всичко е, че ръководството е било запознато с пукнатините в сградата.

След тази авария се обръща повече внимание на фабричното благосъстояние и възникват инициативи като “Седмицата на модната революция” и други. През тази седмица потребителите се насърчават да задават на марките въпроса #whomademyclothes (#койправидрехитеми), насърчавайки ги да показват прозрачност във веригата си на производство и доставки.

Рециклиране на дрехи


По-малко от 1% от материала, използван за производството на дрехи, се рециклира в ново облекло. Това включва рециклиране на дрехи след употреба, както и рециклиране на фабрични отпадъци. Само за рециклиране на дрехи след употреба, експерти и доклади предполагат, че цифрата може да бъде под 0,1%. Това представлява загуба на икономическа стойност от над 500 милиарда долара годишно.

Световен ден “Да надминем Земята”

Денят за “надминаване” на Земята отбелязва датата, когато търсенето на екологични ресурси и услуги на човечеството в дадена година надвишава онова, което Земята може да регенерира през тази година. Казано по-просто, ние консумираме повече, отколкото имаме, а модата е част от този процес. Това не е само заплаха за природата, но и за човешкото общество. Вярвам, че времето  за съмнения по темата отдавна е изтекло.

Затова ви предлагам

да направим нещата по различен начин

Намираме се в период, в който е жизнено важно да осъзнаем и започнем да правим нещата по различен и по-справедлив за всички начин. Отдалечаването от сегашната линейна и разточителна система за текстил е от решаващо значение за справяне с климатичните промени и за гарантиране, че глобалното затопляне остава в допустимите граници или дори по възможност по-малко.

Планетата ни има нужда от нас, потребителите, които следва да задаваме въпроси и да се интересуваме до колко “тъмна” е другата страна на бляскавите брандове. Нека бъдем по-критични, защото всеки продукт е вот за свят, в който вярваме и живеем. Нека опитаме да избираме максимално устойчиви, “прозрачни” и по възможност местни производители.

Надявам се тези факти да оставят достатъчно ярък отпечатък в съзнанието ви и да си спомните за тях преди да направите следващата си покупка.

Желая ви слънце,
Вики

photo credit: unsplash.com

Напишете коментар

E-mail адресът ви няма да бъде видим публично.