Топ 40 датски модни бранда

В миналото датската мода е била символ на минимализъм и високо качество. Излизането на голяма част от техните брандове на световния пазар и събития като Седмицата на модата в Копехаген (Copenhagen Fashion Week) са основна причина за еволюцията им.

Принципите на минимализма и монохромността присъстват и до днес, но визиите са по-нетипични, леко причудливи и диви. Комфортът е основна характеристика на всяко модно късче, а унисекс моделите са широко разпространени.

Минималистичните нотки се срещат  особено често в работното облекло. Ризи с копчета, спортно-елегантни сака и стилни, предимно бели кецове. Ако добавим така любимия шал и шапка, визията ни е изцяло по датски завършена.

photo: mijaflatau.com

Особености на датската мода

В статията “Как да се обличаме като датчани” ви разказах подробно за цялостната идея на датския моден стил, но нека все пак си припомним основните правила:

Винаги избираме качеството пред количеството

Хубаво е да инвестираме в дрехи, които ще носим често и са с функционален дизайн. Продуктите, от които не бива да пестим са: якета, обувки, чанти, плетива.

Слоевете са ключът

В Дания времето е променлива величина. Затова решението е да сме облечени с няколко “слоя”. Така винаги ще сме подготвени за евентуални изненади.

Има ли колебание, избираме черното!

Черното е винаги на мода. Клише, което е самата истина. Черният цвят създава усещането за стил, класа и винаги е подходящ избор за основа или акцент към визията ни.

Първостепенно значение на дрехите втора употреба

Датчаните си падат по “секънд хенд” и винтидж находките, които често пазаруват от техните “flea markets”. Истината е, че доста често можем да попаднем на страхотни дизайнерски модели именно в тези магазини.

Незавършен финал

Тайната на небрежната и същевременно супер свежа датска визия е умишлено недовършения финал. Леко разрошена коса, протрити кецове или елемент, който ни отличава от тълпата. 

Устойчивост 

Датската мода е известна със своята принадлежност към устойчивия и екосъобразен модел. Брандовете, изградени на базата на етичните принципи, се открояват и ценят в световен мащаб.

Едни от най-добрите примери за устойчиви марки са Aiayu, които работят следвайки принципите на кръговата икономика или по-популярното сред нас “zero waste” течение.

Друг интересен пример са Organic Basics, които създават продукти с устойчив характер, изцяло от екологично чисти материали. Скоро ще ви споделя повече за няколко от най-интересните устойчиви брандове  в отделна статия.

photo: woden.com

В сайтовете на етичните и социално отговорни компании като By Malene Birger можем да намерим подробно описание на всички ключови показатели, които ги отличават от стандартните модни марки или т.нар “бърза мода”. Там е налична детайлна информация за тяхната политика, свързана с грижа за околна среда, етичен кодекс, справедливи условия на труд, политика за благосъстоянието на животните, химически ограничения, антикорупционен репорт и тн. Можете да видите такъв пример тук.

Оставям ви линкове към всички споменати марки, за да може сами да разгледате и оцените разликата.

Разбира се, има и доста неетични марки от т.нар. сектор на “бързата мода”. Но дори и те все повече се стремят да оптимизират производството си и да намаляват своя отпечатък.

Седмица на модата в Копенхаген (Copenhagen Fashion Week)

photo: ciff.dk

Това е най-мащабното скандинавско събитие за мода, което привлича интереса на много дизайнери и журналисти от цял свят. 

Седмицата на модатата в Копенхаген се състои от 2 главни изложения: 

Copenhagen International Fashion Fair (CIFF) и Revolver, както и абитуриентски шоу програми и поредица от модни мини-събития.

Това е мястото, където можем да се вдъхновим от най-актуалните “street style” предложения и да поглезим своята шивашка муза.

Street style

Street style или “уличният стил” в датската мода е обект на световен интерес. Той оказва значимо влияние върху глобалните модни трендове. 

На събитието присъстват страхотни фотографи като датският Søren Jepsen/The Locals и Jason Jean.

photo: thelocals.dk

Разлика между датска и скандинавска мода

Основните разлики между датската, шведската и норвежката мода са:

  • Датската мода е по-ежедневно излъчване от шведската;
  • Брандовете в Дания не са толкова функционално ориентирани, спрямо тези в Норвегия;
  • От трите страни, Дания се отличава с най-цветните и щури модели;
  • В световен мащаб, датската мода е по-популярна от норвежката, но отстъпва първото място на шведската си конкурентка;

Дизайнерски брандове

За дами

photo: ceciliebahnsen.com

HENRIK VIBSKOV

GANNI

BY MALENE BIRGER

BAUM UND PFERDGARTEN

STINE GOYA

MKDT STUDIO

CECILIE BAHNSEN

За джентълмени

photo: harpersbazaar.com

NORSE PROJECTS

HAN KØBENHAVN

NO NATIONALITY 07

LES DEUX

MARTIN ASBJØRN

TONSURE

MATINIQUE

Брандове от “бързата мода”

Въпреки че се водят към “бързооборотния” и по-нискокачествен дял от модата, част от тези компании започват да се ориентират към устойчивост и се стараят да предложат на клиентите си екологично съобразни условия. Те работят в условията на справедливо заплащане на служителите си, но не предоставят пълен годишен репорт за всички показатели на устойчивост.

Едни от най-популярните в тази категория са:

MOSS COPENHAGEN

BESTSELLER (датският еквивалент на H&M)

SAMSØE SAMSØE

DK COMPANY

MADS NØRGAARD

Нови марки

photo: aiayu.com

RAINS

LÆRKE ANDERSEN

MORTEN USSING

AIAYU

ORGANIC BASICS

MAJA BRIX

ARV COPENHAGEN

ANDERSEN-ANDERSEN

SCHULZ BY CROWD

RUE DE TOKYO

SUR LE CHEMIN

MR LARKIN

Обувки и аксесоари

ARKK

ECCO

WODEN

BARTELS SINCE 1920

Чантите на датчаните

AESTHER EKME

AAGÉE

ADAX

DECADENT

NUNOO

MISMO

Датският моден стил изпреварва по успех местните търговски марки. Причината е, че продуктите им все още не са адаптирани достатъчно добре за различните пазари по отношение на размери, цветове, функционалност и тн. Това е и основното предизвикателство, което трябва да преодолеят, за да се повиши успеха им в световен мащаб. 

Въпреки че не са перфектни, смятам, че са отличен пример как можем да изградим правилен бизнес модел и същевременно да останем социално и екологично отговорни. Вярвам, че трябва да се стремим да пазаруваме именно от такива компании.

Желая ви слънце,
Вики

Напишете коментар

E-mail адресът ви няма да бъде видим публично.