10 скандинавски навика за по-добър живот | Част I

Ах, тези скандинавци!

Както всеки един от нас, така и те имат своите силни и слаби страни. Едно обаче трябва да им признаем, защото светът вече го направи – разбират от хюга и знаят как да се наслаждават на живота. 

Умение, което често убягва на нас, източноевропейците, отдадени на популярния все още тук кариеризъм, материализъм и (донякъде) консерватизъм. 

Северните народи носят славата на най-щастливите нации, с изключително здравословен начин на живот, перфектно работещи държавни механизми и благоприятни за живот градове.

photo: unsplash.com

По странен (за мен) начин те успяват да съчетаят изобилната почивка с ползотворна работа, изстрелваща ги до първите места на класациите за най-развити страни. 

Това, което истински ме вдъхновява обаче е тяхното самосъзнание. Те вярват, че прогресът може да съществува само ако не е за сметка на природата. Модел, от който считам, че всички ние трябва да се поучим,  усвоим и приложим в ежедневието и бизнеса си. Защото това е пътят към успеха. Пътят към бъдещето.

Благодарение на дигиталната ера, в която живеем, не е нужно да пътувате до Скандинавия за почерпите от мъдростта им. В следващите няколко реда ще ви разкрия основните им принципи и навици за по-добър, здравословен, осъзнат и, разбира се, щастлив живот.

Храна

“You have two homes, Earth and your body. Take care of them.”

Здравословният живот на скандинавците се дължи главно на факта, че рядко използват готова или полуготова храна. Високите цени в повечето ресторанти и хюга атмосферата вкъщи са едни от основните фактори, поради които те предпочитат да приготвят храната си вкъщи. 

За по-богат, плътен и неустоим вкус добавят малко парченце масло към всички супи, печива, паста или зеленчуци. Според тях, то е по-добра алтернатива от повечето маргарини или растителни мазнини. 

Аз лично го използвам за почти всичко (картофи, пържоли, сладкиши или хляб). Той е последната “подправка” без аналог.  Хватката е просто да не прекаляваме с количеството му. Пробвайте!

Идеи за някои вкусни рецепти има тук. Очаквайте още нови съвсем скоро.

photo:visitnorway.com

Дневното меню на викингите е изградено от 50% риба и плодове. Сьомга, гъби, горски плодове, пресни подправки, ръжен хляб и овесени изделия са част от продуктите, които помагат за регулиране нивата на инсулин, холестерол, кръвно налягане и наднормено тегло. Ако не разполагаме с тях може да ги заместим с други сезонни храни от нашите географски ширини.

Полезно е да се научим да оползотворяваме излишъците и да се постараем да не изхвърляме храна. Като начало можем да опитаме да намалим количеството на отпадъка. Още за ползите от философията за нулев отпадък или “zero waste” , вижте тук.

Тайната за здрава и красива фигура, както и добро настроение, е да консумираме по-голямата част от храната си през първата половина от деня. По този начин улесняваме работата на организма си вечер и му позволяваме да се възстанови и зареди за следващия ден. 

Все пак основният разход на енергия е денем. 

Логично, нали?

Минимализъм

Въпреки че не бях сред “звездите” в часовете по математика, съм запомнила едно важно нещо, което ми помага и до днес в много житейски ситуации.

“Опростявай и търси решение.”

В най-общи линии, на този “филтриращ” принцип действа и минимализма. Помага ни да отстраним излишъка и разсейващите фактори за да стигнем до отговора, истината или решението. Това внася лекота, яснота и нова перспектива за смисъл в живота ни. 

photo: unsplash.com

Минимализмът е отличителен белег на скандинавската култура, който можем да забележим в техния дизайн, мода и нагласа за живот. Стремежът да притежават по-малко, но носещо повече стойност. Дали заради по-високите цени като цяло, този тренд се е наложил като начин на мислене с безброй ползи.

Важно е да разберем , че дори в минимализма не всичко е “черно и бяло”. Понякога “златната среда” се крие именно в “оттенъците”. Нека опитаме да открием своят и, подобно на ефекта от маслото, животът лека полека ще придобива по-интензивен, вдъхновяващ и достоен облик.

Упражнения

Съвсем умишлено не използвам “спорт”. Напоследък сякаш тази думичка се “изтърка” и дори започна тайничко да ни плаши и отказва от глобалната идея за раздвижване.

Тялото има нужда от 30 минутно (в оптималния случай) ускорение на пулса всеки ден. И това съвсем не е задължително да е чрез спорт в традиционната ни представа за него – скучен фитнес, изтощаващо бягане или натоварващи вело-подвизи.

Нищо против тях, дори напротив – поздравления ако практикувате някое от изброените редовно. Целта ми е да мотивирам и останалите, които (като мен) често прекаляват с работата или просто им липсва достатъчно мотивация и постоянство.

Разходка, катерене, преход, изкачване на стълбите до вкъщи или игра с кучето. Което и да е от тези, или всяко друго движение навън или сред природата, са чудесна алтернатива.

Ефектът зависи от постоянството, не от интензитета. 

Какво правим обаче ако вали?

В никакъв случай не бива да използваме неблагоприятното време като оправдание. Според скандинавците, няма такова понятие като “лошо време”, а само неподходящо облекло.

След като се мотивирахме, остава да си отделим едно-кафе-време и да наблюдаваме как след няколко седмици ще сме далеч по-ефективни, усмихнати и щастливи.

Обич към себе си, комфорт и почивка

Обичта към другите започва с тази към нас самите.

Няма как да се грижим и даряваме с любов близките си ако самите ние не се чувстваме комфортно в кожата си.

В тази връзка ни помага философията на хюга, водеща началото си от Дания, но присъща за всички северни народи. Независимо как се нарича в различните краища на света – hygge, kos, hominess, Gemütlichkeit  – това е умението да се наслаждаваме, ценим и изпитваме радост от дребничките неща в живота. 

Хюга присъства във всички онези моменти на уют, топлина и споделено щастие, независимо от суровите климатични условия или динамичното ежедневие.

Тя е малко островче, на което се спираме за кратка почивка и забавяне на темпото. Чрез нея подсилваме настроението си, укрепваме отношенията си с най-близките и стабилизираме цялостното си благосъстояние. 

Още ресурси по темата за хюга – тук, тук и тук.

Природа

Това е най-доброто “зарядно” за човешката душа. Действието му е на всички нива (физическо, психическо), а ефектът се отразява върху всеки аспект от живота ни (работа, взаимоотношения, емоции и т.н).

Скандинавците се отличават с изключително активен лайфстайл. Норвежците дори си имат думичка за това – “friluftsliv” или “живот на открито”. Те обаче не робуват на модерното “тренирам”, а по-скоро “изразходват енергия, движат се”. Разликата е, че предпочитат физическите активности, които им носят удоволствие, като плуване в езеро, катерене или каране на кънки. 

photo: unsplash.com

Климатичните колебания не ги притесняват. Независимо от поривите на вятъра или настроението на слънцето, те използват всяка възможност за мероприятия или дейност на открито.

Как обаче да се сближим с природата?

На първо място избираме занимание, което ни е приятно и е подходящо за сезона (каране на ски, градинарство, футбол или танци) и му отделяме място в графика си. Ако нямаме конкретни интереси, може просто да добавим повече естествено движение в ежедневието си. Например ходене или тичане до магазина, продължителни разходки с кучето, придвижване пеша или с велосипед вместо с градски транспорт/автомобил.

Чистият въздух, витамин D и слънцето рестартират организма ни по начин, който трудно може да се замени от атмосферата на спортните зали.

Убедете се сами!

Закон на Янте

“Janteloven” или “Законът на Янте” е древна скандинавска концепция, намерила място в северните общества от преди Втората световна война. Тя е изградена от 10 правила, които в най-общ вид звучат така:

“Не мисли, че си по-добър от нас или че си специален.”

Идеята е култивиране и поддържане на социално равенство и справедливост, силно присъщи за северните народи. Философия, която не подкрепя прекомерните лични амбиции и самоопределяне.

photo: unsplash.com

Неин създател е датско-норвежкият писател Аксел Сандемусе, а началото си води от най-популярния му роман – “Бежанец пресича пътя му”.

В модерния свят днес оригиналността е това, което ни задържа на повърхността. Смятам обаче, че можем да взаимстваме и приложим част от правилата на Янте за по-стабилни, задълбочени и чисти човешки взаимоотношения. 

Още за философията на Janteloven може да откриете тук.

Сауна терапия

Скандинавците знаят, че посещението на сауна е не просто начин да се поглезим в спа атмосфера, а мощна терапия за организма. Някои от ползите са свързани с “отпушване” на порите, прочистване на синусите и отпускане на мускулите.

Ако не разполагаме точно със сауна, от полза ще е всяка версия на гореща парна баня. 

photo: apicfor.me

Норвежците добавят към терапията в домашната си сауна чесън, джинджифил и масажи.

Финландците и исландците пък обичат да се потапят в сняг или ледена вода преди и след загряването. 

Можем да си създадем собствен ритуал, но важното е да започнем да гледаме на топлата терапия като средство за подобряване на цялостното благосъстояние.

Кафе

Този арома елексир е сред любимите напитки на скандинавците.
В Швеция дори си имат думичката “fika”, с която отбелязват моментите за кафе-пауза и десерт. 

Северните страни заемат челните места по употреба на кафе в Европа и дори световен мащаб. На човек се падат по 9-10 кг годишно или 7-8 чаши на ден. 

Оптималната доза кафе на ден е до 3 чаши, по възможност без да прекаляваме с мляко, сметана и други добавки.

Съдържащия се в него кофеин зарежда организма с антиоксиданти, освобождава го от свободните радикали и забавя процеса на стареене. 

Според проучвания, кафето ни помага да се предпазим от редица заболявания като диабет, Алцхаймер, Паркинсон и други.

Ако не харесвате кафе може да пробвате с черен или зелен чай. Ефектът е подобен, а количеството кофеин – по-малко.

Социални контакти

Срещите с близки и приятели укрепват имунната система, намаляват стресовите хормони и понижават нивата на възпаления.

Времето, прекарано в компанията на приятни хора и усещането за принадлежност са полезни за цялостното ни здравословно и психическо състояние. По този начин, социализацията може да спомогне за удължаване на живота с до 10 години. 

photo: unsplash.com

В тази връзка искам да ви разкажа за интересния скандинавски подход към срещите. Дали заради високите цени или стремежът към оригиналност, те често организират своите срещи през деня. Съвсем нормално е да поканят половинката си за плуване, катерене или следобедно готвене вкъщи. Макар и леко странен, това е един чудесен метод за бързо, качествено и далеч по-забавно опознаване, без съдействието на алкохол и други “помощни” средства.

Как мислите?

Светлина

Естествената светлина и слънцето са основния фактор, който ни поддържа будни, търсещи и живи.

Не случайно повече слънце е и моето пожелание към вас след всяка статия. 

photo: unsplash.com

Около 20 минути дневно на слънце са достатъчни за да “заредим” организма си с необходимата му доза витамин D. По-продължителните слънчеви сесии няма да увеличат неговото ниво, тъй като кожата ни е способна да абсорбира само определено количество.

Важно е да не прекаляваме с престоя за да избегнем евентуални негативни последици като изгаряния или кожни заболявания.

През зимата, когато слънчевите часове са дефицит, е добре да приемаме допълнително таблетки витамин D.

Моят призив е да се възползваме от всеки удобен момент и да се наслаждаваме на слънцето по скандинавски – с желание и мярка. 

Очаквайте скоро още няколко свежи идеи за по-добър живот в продължението на тази статия.

А до тогава 

ви пожелавам слънце,
Вики


Напишете коментар

E-mail адресът ви няма да бъде видим публично.