10 скандинавски навика за по-добър живот | Част 2

Хей, как сте днес?

Отбивам се за мъничко да ви напомня, че хубавите моменти зависят от нас самите и винаги, винаги има начин да си създадем такива. Понякога ни трябва просто малко помощ или добър пример. 

В една от предишните публикации ви разказах за 10 от най-здравословните навици на скандинавците, които оформят оптимистичната нагласа и основите на щастливия живот. Ако сте пропуснали, можете да я откриете тук.

След като научихме как храната, природата и останалите фактори влияят на благосъстоянието ни, е време да видим какви са и останалите “магични” съставки от неговата рецепта.

Семейството пред кариерата

Да, оказва се, че е напълно възможно да сме успешени и професионално удовлетворени без това да е за сметка на семейството. Времето, което прекарваме с него, е извор на вдъхновение и мотивация за постигане на всички наши цели и планове в кариерен план.

Според Пирамидата на Маслоу, човек е способен да мисли за по-висшите нива на себеразвитие (творчество, професионална реализация, власт) единствено ако са задоволени неговите потребности от първа необходимост (храна, сън, време със семейството).

Когато сме щастливи и обградени с обич от страна на близките си, можем да покоряваме спокойно и успешно своите върхове.

Балансът между семейните отношения и кариерата не пречи на шведите да се радват на много иновативни постижения. На тях дължим открития като Скайп, надуваемите каски за велосипедисти, както и медицински продукти като термометър, пейсмейкър и ултразвук.

След като приключих с работата на трудов договор от 9 до 6 седнах, помислих и си обещах, от тук насетне каквото и да правя, да следвам първо приоритетите си. 

Имам двойно повече задачи за изпълнение, но винаги започвам деня с кафе + кратка разходка с приятелят ми и кучето навън. Поне два пъти на ден прекарвам време с тях независимо от обема работа, който имам.

В крайна сметка знам, че мога да постигна много ако се отдам изцяло на работата и пренебрегна семейството си, но

дали подобен успех носи щастие?

Сису

Този термин от финландската култура е супер актуален особено в момента.

Философията му се свързва с вътрешната сила, която ни помага да устоим и да се справяме с житейските предизвикателства.

В ситуация като настоящата е необходимо много повече от воля. Изисква се стоицизъм – да запазим силата  на духа и позитивизма, да мотивираме себе си да вдъхновяваме околните към по-добро, да съхраним постиженията си и реализираме нови, дори във време на криза. 

Това е сису.

Всеки бизнес и психика са подложени на изпитание, в което проявата на активност е ключът към успеха. Умереността на Лагом и адаптацията, която изповядва Хюга са чудесни за много случаи. Понякога обаче се изисква и доза твърдост, към която ни възпитава Сису.

Повече детайли за тази страхотна концепция – как да я развием и къде да я приложим, вижте тук. Ако ви е интересна темата горещо препоръчвам и книгата на Катя Панцар “ Сису: финландският начин за постигане на щастие, хармония, жизненост и благополучие”. 

Колоездене

Винаги съм вярвала, че визията и самочувствието ни зависят не  толкова от диетата, колкото от движението.

А сега имам и аргумент.

Датчаните са страстни почитатели на свинското месо и сладкишите. Въпреки това обаче оглавяват класациите за нации в най-добра физическа форма. 

Как?

Много просто. 

Ако не можем да ограничим апетита си, то поне трябва да опитаме да увеличим активността си. И тук не става дума само за фитнес тренировки, два пъти седмично. Необходимо е да превърнем движението в начин на живот.

Високите данъци за притежание на личен автомобил са една от причините в Дания, както и в останалите северни страни, масово да се придвижват с велосипеди. Предимствата са много, но главните са свързани с повече спестени пари, по-добро здраве, красива визия и добро настроение.

Приготвила съм ви и още 10 интригуващи факта за велосипедите, които ви очакват тук

В България все още няма отлично устроени пътища за велосипедистите, но кратка обиколка на парка или из квартала също е добро начало. 

Аз държа велосипеда си под ръка за да ме подсеща при всеки слънчев ден за този страхотен навик. Освен това обожавам усещането за свобода, вятър в косите и безгрижност, което ме изпълва, докато се возя.

Какви са вашите начини за справяне с носталгията по детските години? Пишете ми в коментар 🙂

Лагом

Лагом описва разбирането за “златната среда” в скандинавския бит и култура. Терминът произхожда от Швеция и означава “Нито твърде много, нито твърде малко. Точното количество.”

Философията на Лагом се противопоставя на модерния стремеж към материализъм и прогрес за сметка на ценности като семейство, хармония, благосъстояние.

Обръщайки се назад, преди 5 години това схващане беше много далеч от собствените ми разбирания. За съжаление обаче животът винаги намира начин да възстанови баланса с или без нашето съгласие. 

Трябваше да преодолея редица трудности в служебен и здравословен план, които  ме накараха да се замисля за въпросната “златна среда” и истинския смисъл на живота. 

Искрено се моля да пиша тази статия “навреме”. С нейна помощ се надявам, че ще ви предпазя и няма да се наложи да жертвате себе си по пътя към откриването на подобни истини.

А ако сте по средата на подобен житейски кръстопът, ще се радвам да ми пишете и разкажете своята история. Толкова е прекрасно да почувстваш, че не си сам в подобни моменти. Иска ми се и аз да имах подобна опора тогава.. 

Междувременно още ресурси по темата можете да намерите в статията за Лагом тук и кратко ревю на увлекателната книга на Горан Евердал – тук.

Де-стрес 

От 2 години имах зверско ежедневно и, в повечето случаи, целодневно главоболие, както и други здравословни проблеми.

След месец далеч от офиса и 8-часовите смени пред компютър, се чувствам по-жива от всякога. Все още има някои болежки, но цялостното ми състояние се е подобрило с над 80%. 

Това доказва само едно:  

Не е нужно да следваме модерни диети, супер изтощителни тренировки и куп други неща, в които “се кълнат” голяма част от актуалните лайфстайл гуру-та и световни наръчници за здраве и щастие. Истината е, че повечето ни проблеми са породени от дигитална преумора, полуготова храна, “бърза” мода, стрес и свръх консуматорство.

Знаете ли кои са 6-те най-добри доктора?

Светлина
Вода
Почивка
Свеж въздух
Упражнения
Здравословно хранене

Много често тези фактори са решението на повечето от причинителите на дискомфорт или т. нар. “модерни заболявания”. 

Много често балансът работа-личен живот, повече време за фика (кафе-паузи) дори през натоварените делници, петъчни срещи с приятели и достатъчно време навън, сред природата, са “хапчето”, от което имаме нужда.

При мен подейства, а при вас?

Сън

Той е изключително важен за здравето и правилната работа на мозъка и сърцето ни.

Около 7 часа на денонощие + 15-20 минутна “дрямка”през деня са оптимума, който ни е нужен.

По време на сън тялото ни се възстановява и презарежда с енергия. Нивата на стрес намаляват и имунната ни система се балансира.

А знаете ли, че кратката следобедна дрямка намалява опасността от сърдечни заболявания с до 40%?

Недоспиването пречи на организма ни да се справи с възпалителните процеси, а ако е системно може да е дори животозастрашаващо.

Препоръчително е да си лягаме и събуждаме по едно и също време, по възможност без аларма или друг “насилствен” начин. През деня е добре да се разхождаме и приемаме максимално количество дневна светлина. Вечер е хубаво да избягваме облъчването от телефон, употребата на кофеин или големи дози алкохол.

Излагане на студ

Какво си представяте, мислейки за Норвегия или Исландия (през зимата) ?

Дали прекрасните им фиорди и очарователни глетчери са част от асоциациите ви за тях?

През зимата по-голямата част от Скандинавските територии са покрити с пухкави снежни планини и плътен слой лед. Това вероятно ни изглежда твърде сурово и некомфортно, но истината е, че разумният престой на студено има редица ползи за тялото и ума.

Излагайки се на ниски температури, ние подпомагаме ускоряването на метаболизма, понижаваме възпаленията и болката в отделни части на тялото си, както и подобряваме качеството на съня си.

Добрата новина е, че можем да си осигурим тези позитиви без да се налага да се гмуркаме в ледена баня или да отскачаме през уикенда до Лапландия. Хладен завършек на топлия душ или умерени разходки през зимата носят отличен положителен ефект.

Люка

Срещали ли сте твърдението, че  “Очакването носи повече щастие от самото пътуване.” Е, в това най-общо се изразява ядрото на Люка философията.

Тя е наш помощник в търсенето на всички отговори по темата за щастието. Люка ни обяснява как да създаваме и изживяваме пълноцено времето си по начин, който ще остави трайни положителни емоции в съзнанието ни. 

Щастливи ли сме?

Сега е моментът да “измерим” и, ако не ни удовлетворява, да постигнем своето разбиране за щастието. 

Как?

Част от отговорите се крият тук и тук. Ако не сте чели книгата на Майк Викинг “Малък наръчник по Люка”, можете да видите кратичко ревю за нея тук. Страхотно и супер леко четиво!

“Бавен живот”

Терминът “Slow living” или “Бавен живот” стана много популярен напоследък. Той представлява противоположност на така модерният до скоро “мултитаскинг” или “практикуване на повече от две неща едновременно”.

“Мултитаскваме” когато подготвяме презентация и се грижим за децата докато готвим, преглеждаме имейл пощата или телефона си докато сме на кафе с приятел и т.н .

Мултитаскингът беше считан за едно от задължителните умения, свързани с постигането на успех. Смята се, че е едва ли не е “вроден талант” на жените. 

Всъщност е доста изтощителен и порочен кръг, от който, веднъж активиран, трудно се излиза.

За съжаление обаче никой не коментира качеството на по- голямото количество свършена работа в процеса на мултитаскинг. “Хубавите неща стават бавно”, но паралелното отмятане на задачи не се интересува от това.

От друга страна, “бавният живот” фокусира вниманието ни върху старателното и майсторско изпълнение само на един процес. 

Според все повече световноизвестни професионалисти именно това е “пътят към успеха”. 

Други сериозни позитиви са по-високата ефективност,  спрямо мултитаскинг джунглата, и благосъстоянието на нашият мозък и организъм като цяло. 

Ако искаме да приложим “бавния” начин на живот в ежедневието си трябва да забавим темпото и да помислим кои реално са нашите приоритети. След това да започнем да вършим работата си, като отмятаме една по една задачите от списъка и ги редуваме с почивка.

Единственото условие да вложим максимално своето внимание и сърце в нещата, които правим. 

В отделна статия ще ви разкажа за ползите от “бавния живот” и ще ви дам практически примери как да го приложите. 

Лично аз съм се убедила в ефективността му и се старая да променя всички навици за мултитаскинг, които се е наложило да придобия до момента от доскорошния ми “офис” начин на живот.

Оптимизъм

Според много проучвания, песимистите живеят с 8 до 10 години по-кратко от хората, вярващи в “наполовина-пълната-чаша”.

Хората не се раждат с негативен белег. Доста често животът или понякога самите ние си го причиняваме. Затова е необходимо да се постараем да обърнем мисленето си в по-светла посока и да си припомняме ползите от позитивизма. 

Аз самата често се обезкуражавам, попадайки в “задънена улица” или стоейки пред, на пръв поглед, невъзможен казус. В такива моменти правя почивка, “пренастройвам” мисленето си или говоря с “по-позитивен” от мен човек, визуализирам отново целта и след кратка почивка – продължавам към решението.

Оптимистичните мисли са “храна” за ума. Те се отразяват благоприятно на самочувствието и самооценката ни.

Хубаво е да се заобикаляме с максимално позитивни хора и да не спираме да си напомняме неща,  които ни радват и за които сме благодарни. 

Един странен мой навик е да си записам на няколко места дневни, седмични или годишни цели, а понякога просто неща, които искам. Често намирам в тефтера до лаптопа някое подобно “парченце мечта” и се усмихвам. 

Независимо от трудностите, с които се сблъскваме, не бива да забравяме, че “и това ще отмине”. 

Желая ви слънце,
Вики

photo credit: unsplash

Напишете коментар

E-mail адресът ви няма да бъде видим публично.