Slow Fashion Future | Какво точно означава “бавна” мода и защо в нея е бъдещето ?

Почти всички сме срещали понятието “бърза” мода (fast fashion).

Зад него стоят компании, които произвеждат нови модели продукти през сравнително кратки интервали от време. Продукцията на “бързата” мода се отличава с ниско качество на използваните материали, примамливо достъпни цени и изключително кратък жизнен цикъл. 

Звучи познато, нали?

Нека “се приближим” и разгледаме отблизо фаталните недостатъци на този модел.

Актуално днес, отпадък утре

Модната индустрия оперира по следния начин:

Дизайнерите и, така популярните напоследък, инфлуенсъри разработват визия за това какво ще бъде актуално през предстоящия сезон. Обикновено този процес протича между 2 до 4 пъти на годишна база, като стандартно се проектира за около година напред. 

Готовите колекции се представят на събития като “Седмици на модата” в отделни части от света. Впоследствие дрехите или различни техни интерпретации се появяват в магазините, а след няколко месеца стават достъпни и за масовия потребител.

Днес “Седмиците на модата” все още са значими събития, но голяма част от дрехите, които за пръв път виждаме на тях, се появяват след 2 седмици в магазините. 

photo: vogue.com

В старанието си да са “в крак” с това зашеметяващо бързо темпо, компаниите все повече увеличават производството си. Стремежът към по-големи обеми и печалби непрекъснато ги подтиква да примамват потребителите с все по-ниски цени.

Знаейки как работи целия този механизъм, в главата ни, съвсем логично, изниква въпросът “Как брандовете успяват да съчетаят тези 2 фактора – бързо производство и ниски цени?” 

Отговорът се крие в продукция с ниско качество, създадена от бедстващи служители, принудени да работят за минимално и крайно несправедливо заплащане. Всичко това се случва с единствената цел – потребителите да яхнат поредната модна вълна и да си осигурят спокойствието, че са “модерни”.

Знаете ли какво всъщност е “бързата” мода на практика?

“Zara” например лансира нови колекции в своите магазини на всеки две седмици.

Две седмици. 

Това означава, че при всяко посещение на мола може да се сдобием с нещо ново. И този нов продукт, дизайн и тенденция като цяло оказват натиск върху нас, за да се поддържаме “в крак с модата”.

Превръщайки се в ежедневие, това води до една порочна, непрекъсната и много утвърдена практика. Голяма част от хората дори не осъзнават, че тя е изключително вредна както за околната среда и служителите, така и за нас самите като потребители.

В края на деня, макар и изпълнени с радост от промоцията на поредния магазин, закупили супер свежата тениска за 10 лв, всички ние всъщност сме платили далеч по-висока цена.

Днес обаче ще се фокусираме върху все по-популярното и печелещо нови привърженици движение на “бавната”, етична или устойчива мода. 

С какво е свързано то и как бихме могли да го интегрираме в живота си?

Различен подход, ново движение

Най-кратко казано, “бавната” мода е всичко, което “бързата” никога няма да бъде.

Тя е част от принципите и живота на едно ново поколение потребители, значително по-интелигентни от своя смартфон и далеч по-отговорни от себеподобните си. Често се среща и като “етична” или “устойчива” мода.

Идеологията на “бавната” мода, и като цяло устойчивия начин на живот, е широко разпространена и обичана в скандинавските страни, а и по цял свят.

photo: vogue.com

Основните стълбове във философията на “бавната” мода са свързани с:

  • Проектиране, създаване, продажба и оценяване на дрехите заради тяхното качество, уникалност и устойчивост във времето;
  • Осигуряване на справедливо заплащане и приемливи условия на труд за хората, които произвеждат тези дрехи;
  • Развиване на бизнес модел с ежедневна мисъл и грижа за околната среда и ефектът, който неминуемо оказваме върху нея чрез дейността си;
  • Активно противодействие на културата за “изхвърляне”, свръхконсумацията и непрекъснатото “облъчване” и убеждаване на хората да купуват неща, от които нямат нужда;
  • Съдействие и помощ за начините, чрез които да пазаруваме по-малко и да правим по-качествен избор за това как да похарчим парите си;
  • Вдъхновение за повече индивидуалност, устойчивост и обмислени решения;

Някои от най-добрите примери за  световни устойчиви компании са “Stella Mccartney”, “Patagonia”, “Tentree”, “Levi’s”, “Amour Vert”, “Everlane”, “prAna”, “Nudie Jeans”, “Woron”, “Flippa K” и много други.

Скоро ще ви кача и отделна статия за най-добрите устойчиви брандове от Скандинавия.

Какво може да направим

photo: wheredidugetthat.com

На пръв поглед всичко изглежда супер логично, но на практика процесът е много по-сложен, а средата съвсем не ни помага да се справим. Изкушенията са много, а хората, които подкрепят движението на “бавната” мода в България и могат да ни предложат един, различен, качествен продукт, са по-рядко срещан вид и от еднорозите. Надявам се с отварянето на границите (след епидемията) и обмена на знания и култура, този тъмен факт да се промени през следващите няколко години.

И все пак, оптимистът в мен настоява, че може би и вие сте се влюбили в идеологията на “бавната” мода.

В такъв случай споделям няколко основни насоки как можем да допринесем за повече устойчивост и етика в ежедневието и гардероба си:

Стилът винаги побеждава трендовете

photo: vogue.com

Съвсем нормално е да сме в течение на последните модни тенденции, както и да знаем какво и защо е актуално. Важното е да не им се доверяваме “на сляпо”, а да се опитаме да създадем балансирана комбинация от “какво харесвам”, “какво е модерно” и “какво ми подхожда”.

За тази цел може да помислим и експериментираме в съчетанието на различни трендове и стилове, за да изградим своя уникална визия и почерк. 

Моя съвет е да погледнем на себе си като на картина – ние сме платното, а дрехите са нашата рамка. Не бива да допускаме рамката да засенчва или отклонява вниманието от съдържанието на платното.

Вместо да се опитваме да се вместим в поредния седмичен моден закон и да се задължаваме да носим еднакви дрехи с всички останали, трябва просто да пречупим нещата през призмата на своята индивидуалност.

Помнете: Открояването от тъплата по един красив и необикновен начин е значително по-трудно, но и по-добро, от смесването ни с нея.

Преосмисляне на навиците за пазаруване

photo: fashionunited.com

Първата и най-важна цел е да опознаем себе си като потребител, след което ще имаме идея по какъв начин може да си въздействаме. 

За начало е добре да си отбележим:

  • Какво и колко често пазаруваме?
  • Как взимаме решенията – емоционално или обмислено?
  • Кои покупки ни носят радост и за кои съжаляваме?

Основното правило е да не се поддаваме на идеята за “шопинг терапия”, защото тя е илюзия. Вместо това може да си зададем въпроса “Наистина ли ми трябват?” преди да закупим онзи 4-ти чифт маратонки за фитнес, тъй като дори не ходим на такъв (но от понеделник/Нова година евентуално започваме!?).

“Бавната” мода е насочена изцяло към вземане на обмислени и правилни (спрямо всички страни) решения.

Дългосрочно мислене и изграждане на “перфектният” гардероб

Колкото по-бързо осъзнаем нуждата от създаване на устойчиви във времето комбинации, толкова по-бързо ще усетим липсата на онзи “глад” за нови модели.

Основното е да мислим стратегически и в дългосрочен план, колекционирайки дрехи, които обожаваме да носим и искрено вярваме, че си струват и последния похарчен лев.

Качеството като топ приоритет

photo: stellamccartney.com

Най-големият недостатък на дрехите-продукт на “бързата” мода е, че тяхното качество е болезнена жертва на мистериозно ниската им цена.

Това в повечето случаи означава, че онази блуза, която си купихме за 10 лв, след няколко носения и изпирания вече няма да изглежда по същия начин.

Самата аз доста често съм го правила преди да осъзная, че след няколко месеца равносметката е значително по-високи разходи, пропиляно време  и купчина “развалени” дрехи.

Това, което не пише на етикета на тази блуза, е че тя, както и почти всеки продукт на “бързата” мода, има безумно кратък “срок на годност”.

В крайна сметка, нима всичко това си струва инвестицията на време, пари и пропуснати срещи с близки и приятели?

Мисия “Умен купувач”

photo: unsplash.com

Изобщо не твърдя, че пазарувам 3 пъти в годината. Това, което се старая да правя обаче, е да се придържам към някаква форма на план или списък с необходимите неща. 

За тази цел е важно да знаем какво ново искаме или коя от старите ни вещи има нужда от смяна.

Опитвам се да избирам дрехите си внимателно, с добър и уникален дизайн, устойчиви във времето, от възможно най-качествения материал, който мога да си позволя в момента.

Една странна моя черта, която ще разочарова и изненада повечето жени, е, че не обичам да се лутам безцелно из магазините. 

Изморително е. 

Когато пазарувам имам ясна представа точно какво търся и отивам целенасочено в подходящите за целта магазини.

И да. Пред супер женствения “шопинг” предпочитам разходка по анцуг в гората (приятелят ми е късметлия или не съвсем 😀 ).

Да разширим спектъра и открием нови брандове

Намираме се в период, в който най-доброто, което може да направим за себе си и икономиката на България, е да потърсим нови, етични марки, следващи принципите на “бавната” мода.

Сега е момента да открием местни дизайнери, които произвеждат уникални и качествени продукти.

Добра идея е да проверим и магазините за дрехи втора употреба, но много зависи какво търсим.

Влагането на малко усилие в проучване на локалните производители е чудесен начин да открием рядко срещани и прекрасни продукти, с които ще сме горди дълго време.

photo: unsplash.com

Да отворим съзнанието си и да погледнем на “бързата” мода и последствията от нея във всички аспекти е труден и продължителен процес, за който ни трябва сериозна мотивация, добър пример и силна воля. 

Определено малцина са способни да асимилират нещата самостоятелно и да проявят такъв характер.

Това е една от основните ми задачи.

Да ви поднеса истините по достъпен начин и да ви вдъхновя да се присъедините към едно модерно общество от бъдещето. Защото да си “модерен” за мен преди всичко означава да си информиран за случващото се, да те е грижа за пространството отвъд собствения си нос и да си активен посланик на доброто.

Последствията от дейността на “бързата” мода са неизбежни както за света, модната индустрия и околната среда, така и за нас самите.

От скица до опаковка, в нея няма нищо устойчиво. Всички ние, потребителите, сме отговорни и способни да постъпим правилно и да извоюваме критично необходимата положителна промяна. 

Затова нека не допускаме тениската ни да струва по-малко от нашето кафе.

Нека всеки от нас направи каквото е по силите му. Залогът не е “всичко или нищо”. Дори най-малката крачка има значение. 

Желая ви слънце,
Вики

Напишете коментар

E-mail адресът ви няма да бъде видим публично.